آدرنالین تهران بالا می رود | پیچیدن صدای شادی در شهر

آدرنالین تهران بالا می رود | پیچیدن صدای شادی در شهر
قرار است یک شهربازی ۳۵ هکتاری در شمال شرق تهران احداث شود تا در سال‌های آتی بزرگترین شهربازی کشور با امکانات خاص در پارک لویزان، میزبان کودکان و خانواده هایشان باشد.

همشهری آنلاین نوشت : یکی از بهترین خاطرات کودکی ما برمی‌گردد به شب‌هایی که می‌رفتیم شهربازی؛ شب‌هایی که آدرنالین خونمان با ترن هوایی و چرخ و فلک بالا می‌رفت و با رنجر و سفینه فضایی به اوج می‌رسید. خوشحال بودیم با ماشین‌سواری و رفتن در تونل وحشت و بشقاب‌پرنده‌ای که هم می‌چرخید و هم اوج می‌گرفت.

کم‌کم شهربازی‌ها مثل لوناپارک محله اوین یا جمع شدند یا دستگاه‌هایشان با گذشت زمان غیراستاندارد و ناایمن شد. هر شهربازی جدید هم که افتتاح شده، سرپوشیده است و با بازی‌های محدود دارد.

حالا در مناطق مختلف شهر، شهربازی‌ها پناهی برای کودکان هستند تا با گریز از زندگی آپارتمان‌نشینی، فرصتی برای تفریح و شادی پیدا کنند و خود را به شادی اوج گرفتن‌ چرخ و فلک شهربازی‌ها و پریدن در میان توپ‌های رنگی بسپارند. هر چند بسیاری از شهربازی‌های قدیمی دیگر توان ادامه مسیر همچون گذشته را ندارند، اما هنوز هم چشم امید اهالی پایتخت به این فضاهای شادی‌آفرین است. برخی نقاط تهران از گذشته با سفینه فضایی و چرخ‌وفلک‌های بلندقامت شهربازی‌هایشان، خاطرات شورانگیزی را برای متولدان دهه ۶۰رقم زده بودند، اما استهلاک وسایل در گذر زمان موجب شد تا برخی از این شهربازی‌ها از لیست مراکز تفریحی شهروندان خارج شوند و شهربازی‌های سربسته در میان شلوغی پاساژها و مال‌ها جای خود را در دل مردم باز کردند.

تلاش برای حفظ تهران به‌عنوان شهر دوستدار کودک موجب شد تا شهرداری تهران، منطقه ۴را که در جایگاه پرجمیعت‌ترین مناطق تهران شناخته می‌شود، به‌عنوان محلی برای برپایی بزرگ‌ترین شهربازی کشور انتخاب کند و از این طریق بستری برای گسترش شادی در شهر مهیا شود.

براساس اطلاعات موجود، قرار است شهربازی سرزمین‌آسمان با جذب سرمایه در جنگل‌های لویزان و بام‌شرق تهران افتتاح شود و در جایگاه قطب فرهنگی و تفریحی تهران جای بگیرد. پارک جنگلی لویزان یکی از پارک‌های جنگلی شهر تهران و بخش شمیران است که ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد و با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع به نوعی بام شرق تهران به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلاری

نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران درخصوص راه‌اندازی این شهربازی می‌گوید: «مطالعات این پروژه در حال انجام است و به‌دنبال دریافت مجوز از سازمان منابع طبیعی هستیم و از همه مهم‌تر اینکه آزمایش‌های فنی خاک در این محدوده باید انجام شود .بعد از اخذ مجوزهای لازم، پیش‌بینی می‌کنیم که انعقاد قرارداد در سال آینده انجام شود.» این پارک جنگلی که با خاطرات تفریحی بسیاری از اهالی شمال‌شرق تهران گره خورده است، می‌تواند بستری را برای تفریح و گردشگری تمام پایتخت‌نشینان مهیا کند. علی‌اصغر کمالی‌زاده، شهردار منطقه ۴در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در رابطه با ویژگی‌های این شهربازی گفت: برآورد اولیه ما این است که در زمینی به وسعت ۳۵هکتار این شهربازی ایجاد و به قطب فرهنگی و تفریحی شرق تهران تبدیل شود. امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم این پروژه را در این دوره شهرداری به ثمر برسانیم. او افزود: ما در مرحله طراحی هستیم و بحث جانمایی نیز انجام شده است و به‌زودی وارد مرحله قرارداد خواهیم شد. ۵۰۰میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده است که به‌احتمال زیاد یک سرمایه‌گذار بین‌المللی این شهربازی را خواهد ساخت. این پروژه پیوست محیط‌زیستی نیز دارد تا مشکلی برای پارک جنگلی ایجاد نشود.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، این شهربازی ظرفیت پذیرش ۱۰میلیون نفر را در سال دارد و قرار است که از به‌روزترین وسایل برای تجهیز آن استفاده شود.

کمالی در رابطه با اهداف این پروژه گفت: جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، ایجاد ارزش‌افزوده برای عرصه متعلق به شهرداری یا در اختیار شهرداری، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری تهران، بالا بردن سطح اشتغالزایی، ارتقای صنعت گردشگری کشور، جذب توریست و همچنین تقویت قطب تفریحی گردشی شمال‌شرق تهران ازجمله اهداف شهرداری برای ایجاد این شهربازی در محدوده شمال‌شرق تهران هستند. به‌گفته کمالی زاده «منطقه۴ به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین، وسیع‌ترین، مهاجرپذیرترین و پرساخت‌وسازترین مناطق تهران شناخته شده است. این ویژگی به همراه اهداف پروژه، اراده بخش خصوصی و سرمایه‌گذار را در جهت شناسایی و تعریف این ابرپروژه در محدوده شهرداری منطقه ۴ مصمم‌تر کرد.»

اولین شهربازی ۳۵هکتاری در ایران

میترا شکرلبان، رئیس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری منطقه۴ می‌گوید: این پروژه نمونه مشابهی در ایران ندارد و می‌توان گفت نخستین مجموعه تفریحی و گردشگری با این وسعت در ایران است. این مجموعه در ۳۵هکتار و در ۳فاز خدماتی، تفریحی و گردشگری ایجاد خواهد شد. او افزود: برای ساخت این پروژه یک بازه زمانی ۴ساله درنظر گرفته شده است و شامل بخش‌هایی نظیر تم پارک، شهربازی، واحدهای تجاری، پارک آبی روباز، نمایشگاه، سینما، ‌رستوران و...خواهد بود. شکرلبان در رابطه با پیوست‌های محیط‌زیستی این پروژه توضیح داد: ۳۵هکتاری که از لویزان قرار است به احداث این پروژه اختصاص پیدا کند، مربوط به بخش‌های بدون درخت است و حتی مقرر شده تا قنات‌های این منطقه احیا و نگهداری شوند؛ حتی با توجه به طرح‌های اجرایی که برای پروژه مورد توجه است، باید گفت که فضای سبز جنگل لویزان نه‌تنها احیا، بلکه تقویت خواهد شد.

او در رابطه با دسترسی‌های این مجموعه تفریحی گفت: سرزمین آسمان‌ها، به‌دلیل دسترسی‌های خاص بزرگراهی (از شمال بزرگراه شهید بابایی و از جنوب بزرگراه شهید سلیمانی) شرایطی را فراهم می‌کند که نه‌تنها شهروندان تهرانی، بلکه ساکنان شهرهای اطراف نیز از این مجموعه استفاده کنند.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری منطقه‌۴ با بیان این نکته که برای این پروژه سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی ابراز تمایل کرده‌اند و هنوز در مرحله بررسی است، افزود: این پروژه موجب تقویت قطب گردشگری پایتخت و ارتقای صنعت گردشگری کشور خواهد شد؛ چراکه به بحث جذب توریست نیز توجه شده است. نکته مهم در رابطه با این پروژه این است که درصورت نهایی‌شدن این مجموعه، هر فرد زمانی که وارد این مجموعه تفریحی و گردشگری شود، ۳روز زمان نیاز خواهد داشت تا از تمام امکانات آن استفاده کند. شکرلبان در رابطه با تجهیزات مورد استفاده در این مجموعه تأکید کرد: بخشی از تجهیزات بومی و برخی خارجی خواهند بود. در حوزه شهربازی به‌احتمال زیاد از تجهیزات خارجی و در رابطه با نمایشگاه‌ها و سایر بخش‌ها از تجهیزات داخلی استفاده خواهیم کرد.

 


لینک کوتاه https://www.doranonline.ir/news/72969
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.